Skvrnitý lev

26. září 2010 v 17:59 | Anna |  Kryptozoologie
Názvy skvrnitých lvů se liší v závislosti na dané oblasti: např. Uganda - ntararago, Rwanda - ikimizi nebo Etiopie - abasambo, jedná se tedy pouze o regionální termín a jednotné pojmenování neexistuje. Jelikož nechci vnášet nepokoj mezi jednotlivé autory, kteří tato zvířata označují rozmanitými tituly, pro tento článek se budete muset spokojit s prostým označením "skvrnitý lev".


Tyto ojedinělé exempláře skvrnitých lvů mají při určitém lomu světla své skvrny poměrně dobře viditelné, někdy přímo vynikají nad barvu podkladu. Že se jedná o podvod je tak značně nepravděpodobné. Skvrnití lvi byli navíc v minulosti hojně pozorováni a několikrát se je dokonce podařilo zastřelit - jejich kůže je velice vzácná a platí za cennou loveckou trofej. Přesto se na poli vědy uznání nedočkali.

Kde se tedy skrvnití lvi vzali? Většina čerstvě narozených lvíčat se rodí s tmavými skvrnami na kůži, které jim pomáhají splynout se svým okolím. Skvrny se postupem času z jejich srsti vytrácí, až úplně zmizí (cca kolem pátého roku života). Může se tedy u těchto lvů jednat o výjímku, kdy skvrny přetrvávají až do dospělosti? A nebo jde o zcela jiný druh či genetický odštěp nějakého z již známých druhů? Jedna z teorií přináší příznivé vysvětlení: hovoří o somatické mozaice, tedy anomálii, která u některých šelem postihuje části těla, kde se vytvoří barvná skvrna. Ta ale obyčejně bývá pouze jediná, zato plošně rozsáhlá, tedy pravý opak "levhartovitě" tečkovaných lvů.
Nabízí se však ještě jedno řešení - zvíře může být hybrydem (křížencem) mezi lvicí a levhartem, tzv. leoponem (kříženec mezi lvem a levharticí se nazývá liopard). Tato zvířata se již podařilo odchovat v zajetí, v přírodě by k něčemu podobnému mohlo dojít jen v nepatrném procentu případů, kdy lvice nenajde partnera vlastního druhu. Přesto již byl podobný incident pozorován a africké legendy tyto křížence popisují. Snad nemusím podotýkat, že takový hybrid by byl naprostou vzácností a ani zdaleka by nemohl vysvětlit četné pozorování skvrnitých lvů.

alt text
Lev konžský v ústecké zoo má kolem prvního roku stále ještě mláděcí skvrnky (zdroj)

Existují taktéž částečně skvrnití lvi, jejichž skvrny přetrvávají pouze na nohách, hlavě a břiše.

Damasia & Marozi

Marozi se podle citovaných zdrojů od lva (panthera leo) liší minimální velikostí, téměř žádnou hřívou a především skvrnitou srstí. Navíc existuje velký rozdíl mezi sociálním chováním obou šelem, neboť se marozi - narozdíl od lva, který je jedinou kočkovitou šelmou, jež žije ve smečkách - zdržuje pouze v párech. Tito lvi, či vzhledem k nepatrnému vzrůstu spíše "lvíčci", se vyskytují v pásmu nadmořské výšky od 3000 až 3500 metrů. Podle některých vědců se jedná o poddruh běžného lva, jediným materiálním důkazem jeho existence je však několik kůží a podivuhodně malých lebek, které patří dospělým exemplářům. V běžného encyklopedii tak maroziho zjevně nenajdeme.

Titulem damasia je oproti tomu označována šelma, kterou se podařilo skolit v oblasti téhož pohoří. Vzezření šelmy lovce mátlo, protože podle něj byla daleko větší nežli levhart (panthera pardus), ačkoliv měla skvrnitou srst, vypadala tedy jako lev v levhartí kůži. Při bližším průzkumu však vyšlo na jevo, že srst má tmavohnědý nádech, ani o jedno z těchto zvířat se tak jednat nemohlo. Záhadu se podařilo poodkrýt až když lovec ukázal kůži domorodcům, kteří šelmu indentifikovali jako "damasia", tedy zvířete, které je levhartu příbuzensky na míle vzdálené.


http://www.volny.cz/rojar/cryptozoologie/img/marozi02.jpg
Kůže marozi (zdroj fotografie)

Je možné, že obě šelmy mají tutéž společnou identitu a liší se pouze regionální názvy.

Možným vysvětlením obou případů je mezidruhový kříženec, který může mít jak geny lva, tak leoparda, což by vysvětlovalo také řídkou lví hřívu u samců, menší (levhartí) velikost a především záhadné skvrnky. Tito hybridi sice bývají ve většině případů sterilní, což ovšem neplatí plošně pro všechny případy, ačkoliv je taková anomálie vzácná. Je tedy možné, že jedni z mála plodných jedinců položili základy zcela nové populace, z které se zrodil svébytný poddruh? Dostatek plodných zvířat je však podmíněn vysokými početními stavy těchto hybridů vůbec - a jak již bylo uvedeno, spojení dvou rozdílných druhů je velice vzácné a může k němu dojít pouze v případě, že jedincec nenalezne druha stejného pohlaví. To by však v odlehlých, nehostinných místech těchto hor nebylo s podivem...
(Foto: zdroj)

Zdroj základních informací, kde si můžete prohlédnout další fotografie: zde
 


Komentáře

1 Keta | Web | 26. září 2010 v 18:22 | Reagovat

Hezký obrázek x) Podle mě skvrnití lvi existují, proč by ne? xD

PS: VB je vtipná bublina xD
Proboha, ty si platíš, za to, že se učíš němčinu? xD To je šílené!! xDDD Já bych platila za to, aby mě jí neučili xD

2 sarafina | 27. září 2010 v 14:02 | Reagovat

Páni zajímavé :-) budu sem chodit častěji :-)

3 sarafina | Web | 27. září 2010 v 14:09 | Reagovat

Já totiž chci být zoolog a miluju zvířata a ráda si o nich čtu zajímavosti a takovéhle věci co tu máš :-). Takže počítej s tím že se na tvém blogu ještě hodněkrát objevím xD Ještě jednou: Je to opravdu zajímavý článek :-)

4 Sinai ^^ | Web | 27. září 2010 v 19:38 | Reagovat

Ďakujem <3
PS: Keď sa ti niektoré laye tak páčia, nechcela by si aj ty na tvoj blog niekedy nejaký??
Taký akurát...že by sa ti páčil a mohla si ho dlho používať či je jar či zima :))

5 Sinai ^^ | Web | 27. září 2010 v 22:24 | Reagovat

Jasán ^^
Ale musíš vyplniť toto: http://sinart.blog.cz/1002/chces-dess

6 Anežka | Web | 28. září 2010 v 15:00 | Reagovat

Jo, taky jsem o tom slyšela. Někdy se těmto křížencům říká př. Leopon, Tigon, Liger, Jaglin,... Prostě specielní názvy. Ale tohle se může stát tou genetickou poruchou. Zamíchala jsem tam i křížence jaguára. Nelíbí se mi ale, že tyhle kočkovité šelmy křížejí jak chtějí, protože je to pro ty šelmy takové nepřírodní, Jeden žije v Africe, další v pralese... Je to hrozně divný. Ale ještě jsem nepřemýšlela ani o tom, jestli lidi taky křížejí psovité šelmy.

Nechtěla by jsi spřátelit? (Jesti máš někde napsáno, že nespřáteluješ, omlouvám se) :)

7 Keta | Web | 29. září 2010 v 14:04 | Reagovat

Já jsem na Ketu přišla podle svého jména... Ale nesnaž se uhodnout, jak se jmenuji! :D

8 Kivi* Bubu | Web | 30. září 2010 v 15:40 | Reagovat

Tý máš vždy veľmi zaujímavé články :)

9 Sinai ^^ | Web | 30. září 2010 v 17:49 | Reagovat

Overujem pre každý prípad xD
Platí ešte objedávka??
http://sinart.blog.cz/1002/chces-dess

10 TsuchiKim | Web | 30. září 2010 v 20:56 | Reagovat

buď arigatou, případně arigatou gozaimasu (děkuji mnohokrát) a čte se to jako arigató (gozajmas) ;-)

11 TsuchiKim | Web | 1. října 2010 v 17:24 | Reagovat

dómo (něco jako nemáš zač, ale mám to od kámošky, tak je to jen 96% pravda :D)

12 Keta | Web | 4. října 2010 v 14:56 | Reagovat

Jo, mě to taky bude trvat než si zvyknu xDD
Včera večer jsem nad tím přemýšlela a jednu chvíli mě popadla chuť tenhle dess jakkoliv obarvit na modro, protože ta modrá mi teď vážně chybí... xD

13 TsuchiKim | Web | 4. října 2010 v 16:31 | Reagovat

FF jsou možná dobrý nápad, ale pokud se nikdo neozve, tak z toho nic nebude :D

Ne, neotravuješ :D
Nadřazená rasa? To samé chtěl udělat i Hitler, naštěstí mu to nevyšlo. Podle mě je pojem "nadřazená rasa" úplný nesmysl, protože všichni jsme si stejně rovni, i když porovnám nás vůči Africe.
Takže, i když Japonsku velmi fandím, nemyslím si, že jsou nadřazenou rasou. Ale je pravda, že jsou nejchytřejší národ. Aspoň si to myslím a tuším, že jsem to i někde četla. Když si to tak vezmeš, tak tomu i spousta faktorů dokazuje - nejvíce technicky vyspělí, nejhorší hlavolamy (jeden mi přišel e-mailem, že prý při jednom zaměstnání ho musejí vyřešit do 15 minut. Je to ten typ na jedné straně mám asi 8 lidí a musíš je dostat na druhou stranu převozem, jenže... a teď tam máš různé problémy :D Řešila jsem ho asi 10x a z toho vyřešila jednou, možná dvakrát, opravdu velmi těžké). Takže si myslím, že sice možná jsou nejchytřejší a nejlépe technicky vyspělí, ale nadřazenou rasou nejsou.
Stačí ti to jako odpověď? ^^

14 Sinai ^^ | Web | 4. října 2010 v 16:51 | Reagovat

Ďakujem ;)

15 TsuchiKim | Web | 4. října 2010 v 17:17 | Reagovat

rádo se stalo ^^

16 Keta | Web | 4. října 2010 v 17:24 | Reagovat

Samozřejmě, že obě myšlenková centra uvažují logicky, každé ovšem v jiném směru :-D
Pro lehčí pochopení uvedu svůj oblíbený případ se stromem - Mozek logicky usuzuje, že jde o strom, obyčejnou podřadnou neživou věc - tak, jak strom vidí lidé. Mysl namísto toho logicky usuzuje, že strom je živá bytost, stejné inteligence jako člověk - tak, jak strom vidí duše ;-)
PS: A pokud za "logické uvažování" považuješ něco jiného, tak se omlouvám :D

17 Nala | 23. října 2010 v 12:06 | Reagovat

HAHAHAHAHAA!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama